000 04122cam a2200445 a 4500
999 _c222
_d222
001 nkc20122429412
003 CZ PrNK
005 20200624181706.0
007 ta
008 121026s2012 xr ach e 000 1bcze d
015 _acnb002429412
020 _a9788074150661
035 _a(OCoLC)829661511
040 _aKLG001
_bcze
_dBOA001
_dABA001
072 7 _a322
_xPolitika a náboženství. Vztahy mezi církví a státem
_2Konspekt
072 7 _a929
_xBiografie
_2Konspekt
080 _a272-726.3
_2MRF
100 1 _aDoležal, Miloš,
_d1970-
_4aut
245 1 0 _aJako bychom dnes zemřít měli :
_bdrama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara /
_cMiloš Doležal
246 3 0 _aDrama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara
260 _aPelhřimov :
_bNová tiskárna Pelhřimov,
_cc2012
300 _a446 s. :
_bil., portréty, faksim. ;
_c21 cm
504 _aObsahuje bibliografii a bibliografické odkazy
520 _aAdvent 1949, zasněžená mrazivá Vysočina, nedělní dopoledne 11. prosince. V malém kostele v Číhošti se při kázání sedmačtyřicetiletého P. Josefa Toufara třikrát zakýval dřevěný oltářní křížek a zůstal zkroucen a vychýlen mimo těžiště. Pohyb křížku vidělo dvacet svědků. Následně se do rozbíhajícího církevního objasňování vlomila komunistická Státní bezpečnost. P. Toufar byl zatčen, unesen a mučením jej příslušníci StB nutili lživě doznat, že vše podvodně sestrojil. Toufarova mučednická smrt zhatila připravovaný inscenovaný monstrproces, nezastavila však otevřený útok komunistického aparátu proti katolické církvi. Autor této knihy se zdaleka nespokojil s tím, že by začal vypravovat životní příběh kněze Josefa Toufara (1902 až 1950) dnem jeho příjezdu do Číhoště. Dosud stál hlavní aktér příběhu stranou, nikde nebylo možné dočíst se, z jakých pocházel poměrů, co jej vedlo k rozhodnutí stát se knězem a jak dlouhá cesta vedla k vysvěcení. Základní pohnutkou k sepsání díla nebylo vyvrácení či potvrzení toho, zda se křížek skutečně v adventním čase roku 1949 tajemně zahýbal, ale naléhavá touha pochopit, kdo Josef Toufar byl a co všechno v jeho údělu předcházelo dějství poslednímu. Léta pátrání, shromažďování dokumentů, snímků i svědeckých výpovědí tvoří opěrný systém díla. Miloš Doležal nepojímá obsáhlý životopisný portrét patera Toufara jako chladné historické pojednání, nechybí v něm bezprostřednost ani humor, a přece ani o krok neustoupí požadavku na absolutní dokumentární věrnost, každou uvedenou informaci opírá o konkrétní nálezy v archivech a osobní svědectví pamětníků. Kniha Jako bychom dnes zemřít měli se skládá ze dvou rovnocenných částí, textové a obrazové. Vzniklý celek je také důkladně vyvedenou kronikou života jedné části Vysočiny v první polovině minulého století, krajiny, jež v sobě nese stigmata hrdinů a mučedníků. Spolu s autorem, pamětníky i fotografiemi putujeme po místech dnes zbořených, zatopených, či zjizvených necitelnými zásahy do krajinného profilu z dob komunismu. Ne náhodou říká básník a historik Zbyněk Hejda, že Miloš Doležal Vysočině vrací její paměť.
600 1 7 _aToufar, Josef,
_d1902-1950
_2czenas
648 4 _a1902-1950
648 7 _a20. století
_2czenas
648 7 _a1948-1956
_2czenas
650 0 7 _akatoličtí kněží
_zČesko
_y20. století
_2czenas
650 0 7 _aoběti komunismu
_zČesko
_y20. století
_2czenas
650 0 7 _apastorace
_zČesko
_y20. století
_2czenas
650 0 7 _astát a církev
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 7 _anáboženská perzekuce
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 7 _astátní terorismus
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
650 0 7 _azločiny komunismu
_zČeskoslovensko
_y1948-1956
_2czenas
655 7 _abiografie
655 7 _aprameny
910 _aNAE951
942 _01