000 | 04122cam a2200445 a 4500 | ||
---|---|---|---|
999 |
_c222 _d222 |
||
001 | nkc20122429412 | ||
003 | CZ PrNK | ||
005 | 20200624181706.0 | ||
007 | ta | ||
008 | 121026s2012 xr ach e 000 1bcze d | ||
015 | _acnb002429412 | ||
020 | _a9788074150661 | ||
035 | _a(OCoLC)829661511 | ||
040 |
_aKLG001 _bcze _dBOA001 _dABA001 |
||
072 | 7 |
_a322 _xPolitika a náboženství. Vztahy mezi církví a státem _2Konspekt |
|
072 | 7 |
_a929 _xBiografie _2Konspekt |
|
080 |
_a272-726.3 _2MRF |
||
100 | 1 |
_aDoležal, Miloš, _d1970- _4aut |
|
245 | 1 | 0 |
_aJako bychom dnes zemřít měli : _bdrama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara / _cMiloš Doležal |
246 | 3 | 0 | _aDrama života, kněžství a mučednické smrti číhošťského faráře P. Josefa Toufara |
260 |
_aPelhřimov : _bNová tiskárna Pelhřimov, _cc2012 |
||
300 |
_a446 s. : _bil., portréty, faksim. ; _c21 cm |
||
504 | _aObsahuje bibliografii a bibliografické odkazy | ||
520 | _aAdvent 1949, zasněžená mrazivá Vysočina, nedělní dopoledne 11. prosince. V malém kostele v Číhošti se při kázání sedmačtyřicetiletého P. Josefa Toufara třikrát zakýval dřevěný oltářní křížek a zůstal zkroucen a vychýlen mimo těžiště. Pohyb křížku vidělo dvacet svědků. Následně se do rozbíhajícího církevního objasňování vlomila komunistická Státní bezpečnost. P. Toufar byl zatčen, unesen a mučením jej příslušníci StB nutili lživě doznat, že vše podvodně sestrojil. Toufarova mučednická smrt zhatila připravovaný inscenovaný monstrproces, nezastavila však otevřený útok komunistického aparátu proti katolické církvi. Autor této knihy se zdaleka nespokojil s tím, že by začal vypravovat životní příběh kněze Josefa Toufara (1902 až 1950) dnem jeho příjezdu do Číhoště. Dosud stál hlavní aktér příběhu stranou, nikde nebylo možné dočíst se, z jakých pocházel poměrů, co jej vedlo k rozhodnutí stát se knězem a jak dlouhá cesta vedla k vysvěcení. Základní pohnutkou k sepsání díla nebylo vyvrácení či potvrzení toho, zda se křížek skutečně v adventním čase roku 1949 tajemně zahýbal, ale naléhavá touha pochopit, kdo Josef Toufar byl a co všechno v jeho údělu předcházelo dějství poslednímu. Léta pátrání, shromažďování dokumentů, snímků i svědeckých výpovědí tvoří opěrný systém díla. Miloš Doležal nepojímá obsáhlý životopisný portrét patera Toufara jako chladné historické pojednání, nechybí v něm bezprostřednost ani humor, a přece ani o krok neustoupí požadavku na absolutní dokumentární věrnost, každou uvedenou informaci opírá o konkrétní nálezy v archivech a osobní svědectví pamětníků. Kniha Jako bychom dnes zemřít měli se skládá ze dvou rovnocenných částí, textové a obrazové. Vzniklý celek je také důkladně vyvedenou kronikou života jedné části Vysočiny v první polovině minulého století, krajiny, jež v sobě nese stigmata hrdinů a mučedníků. Spolu s autorem, pamětníky i fotografiemi putujeme po místech dnes zbořených, zatopených, či zjizvených necitelnými zásahy do krajinného profilu z dob komunismu. Ne náhodou říká básník a historik Zbyněk Hejda, že Miloš Doležal Vysočině vrací její paměť. | ||
600 | 1 | 7 |
_aToufar, Josef, _d1902-1950 _2czenas |
648 | 4 | _a1902-1950 | |
648 | 7 |
_a20. století _2czenas |
|
648 | 7 |
_a1948-1956 _2czenas |
|
650 | 0 | 7 |
_akatoličtí kněží _zČesko _y20. století _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_aoběti komunismu _zČesko _y20. století _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_apastorace _zČesko _y20. století _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_astát a církev _zČeskoslovensko _y1948-1956 _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_anáboženská perzekuce _zČeskoslovensko _y1948-1956 _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_astátní terorismus _zČeskoslovensko _y1948-1956 _2czenas |
650 | 0 | 7 |
_azločiny komunismu _zČeskoslovensko _y1948-1956 _2czenas |
655 | 7 | _abiografie | |
655 | 7 | _aprameny | |
910 | _aNAE951 | ||
942 | _01 |